Productlijst

Bouwproducten Bouwproducten

Herstelwerk aan Prinses Margriettunnel duurt mogelijk langer

Door Herman de Haan Bouwproducten

PMtunnel.jpg

Het werk aan het herstel van de Prinses Margriettunnel in de A7 tussen Sneek en Joure zou wel eens langer kunnen gaan duren dan aanvankelijk gedacht. Door een aanpassing in de herstelmethode staat volgens Rijkswaterstaat de planning onder druk. Het streven is en blijft wel om de volledige openstelling van de Prinses Margriettunnel eind 2024 te realiseren.

Voor reparatie van de tunnel is het nodig dat de gehele fundering wordt vernieuwd en versterkt. Sinds afgelopen zomer is Rijkswaterstaat begonnen met het plaatsen van ongeveer 1450 nieuwe ankerpalen. De hele operatie kost tienallen miljoenen euro’s. In augustus moest de herstelmethode echter worden aangepast omdat de waterspanning en de opwaartse druk onder de tunnelvloer te groot werd. 

Direct actie ondernomen 

Tijdens het uitvoeren van reparaties, ontstond er bij een van de tunnelmoten een vervorming, waardoor de constructie lichtjes omhoog kwam. Door het eerder geïnstalleerde monitoringssysteem kon Rijkswaterstaat direct actie ondernemen, waardoor extra ballast werd toegevoegd om de tunnelmoot terug te brengen naar zijn oorspronkelijke positie. 

Voor het herstel is gekozen voor een werkmethode waarbij het vrijwel niet nodig is om het grondwaterpeil te verlagen. De nieuwe trekpalen worden met behulp van een speciale constructie door de betonnen vloer de grond in geboord, tegen de waterdruk in. Volgens Rijkswaterstaat is de benodigde techniek om de herstelwerkzaamheden uit te voeren een beproefde methode, zij het voor het eerst op deze omvang toegepast.

Deformatie door boorproces

De deformatie is veroorzaakt door het boorproces van de nieuwe ankerpalen. Tijdens het boren wordt spoelwater gebruikt om losgekomen grond af te voeren. In geval van ongelijkmatige bodemgesteldheid en/of eventuele holle ruimtes kan dit leiden tot een verhoogde waterspanning en daarmee een opwaartse druk onder de tunnelvloer. Deze spanningspieken kunnen het herstelproces verstoren.

‘We kiezen nu voor een combinatie van maatregelen om de ongewenste spanningspieken tijdens de herstelwerkzaamheden op te vangen en de kans op deformatie te verminderen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van tijdelijk, lokaal en beperkte verlaging van de grondwaterstand in de tunnel en het opvullen van holle ruimtes met een klei-cementmengsel, in vaktermen dämmer genoemd’, meldt Rijkswaterstaat.

Planning herzien

Om dit te kunnen doen zijn kortgeleden pompen, aggregaten en filterbuizen geïnstalleerd. Door deze genomen maatregelen zal er een betere balans ontstaan tussen aan- en afvoer van het spoelwater en kan de spanningspiek bij het boorproces opgevangen worden. De planning van het herstelwerk wordt de komende maanden herzien.

De problemen met de Prins Margriettunnel ontstonden medio december 2022 toen één van de tunneldelen omhoogkwam. Uit onderzoek blijkt dat de oorzaak gezocht moet worden bij een constructiefout. De tunnel dateert uit de tweede helft van de jaren ’70.  

Interessante content voor Bouwproducten?

Stuur persberichten of andere content naar: [email protected]

Herman de Haan

Bouwproducten maakt gebruik van cookies op haar websites, om uw surfervaring aangenamer te maken.

Privacybeleid