Productlijst

Bouwproducten Bouwproducten

'Nog te weinig kennis over warmtepomp in aanloop naar 2026’

Door Herman de Haan Quatt

warmtepompquatt.png

Maar liefst 85 procent van de Nederlanders weet nog onvoldoende over een warmtepomp om een goede keuze te kunnen maken over de aanschaf. Ook is bij driekwart van de Nederlanders nog niet duidelijk hoe snel een warmtepomp zich terugverdient. Althans, dat blijkt uit een onderzoek dat de Amsterdamse scale-up Quatt hiernaar heeft laten uitvoeren. Het bedrijf is leverancier van high-tech warmtepompen en deed onderzoek omdat vanaf 2026 de cv-ketel moet worden ingeruild voor een hybride warmtepomp wanneer deze toe is aan vervanging.

Onduidelijkheid over terugverdienmodel

 85 Procent van de respondenten zegt onvoldoende kennis te hebben om een goede keuze te kunnen maken over de aanschaf van een warmtepomp. Tweederde weet niet waar hij of zij goed en onafhankelijk advies in kan winnen. En voor driekwart van de ondervraagden is niet duidelijk hoe het (terug)verdienmodel van een warmtepomp werkt. Dit zorgt ervoor dat de voordelen van een warmtepomp op de korte en de lange termijn onduidelijk zijn. “Slechts een kwart van de Nederlanders (23 procent) is zich ervan bewust dat je een hybride warmtepomp al terugverdient binnen 2 tot 6 jaar. Deze onwetendheid is een gemiste kans, want veel Nederlanders kunnen nú al besparen. Daar is de aangekondigde wetgeving van 2026 niet voor nodig”, zegt Marijn Flipse, CEO Quatt.  

Afwachtende houding om vooroordelen

De verplichting van de aanschaf van een hybride warmtepomp nadert, maar een groot gedeelte van de Nederlanders heeft een afwachtende houding. Dat komt bijvoorbeeld door vooroordelen over de warmtepomp. Zo geeft bijna de helft van de ondervraagden aan bang te zijn voor geluidsoverlast. En 67 procent vindt een warmtepomp te duur. Ook verwacht de helft van de ondervraagden dat het gehele proces rondom installatie ingewikkeld zal zijn. Flipse: “Deze algemene opvattingen in de markt stroken niet met wat onze klanten ervaren. Van onze duizenden klanten heeft bijvoorbeeld minder dan 0,5 procent last van geluid, dat is een honderdste van het aantal dat van tevoren aangeeft geluidsproblemen te verwachten. Als het gaat om de aanschaf is de consument bij de moderne partijen met de huidige subsidies minder dan 3.000 euro kwijt, inclusief installatie. Ook op dit vlak verdient de consument het om juist voorgelicht te worden.”

Kennisniveau verhogen 

Bijna de helft van de ondervraagden wil een steentje bijdragen aan een duurzame toekomst. Het is volgens Quatt betreft nu het moment om het kennisniveau rondom warmtepompen te verhogen. Flipse: “Een verplichting tot het nemen van een warmtepomp is wat mij betreft nooit de beste oplossing, omdat dit innovatie af kan remmen. Het belangrijkste is juist om te innoveren en woningbezitters van eerlijke informatie te voorzien, zodat zij de warmtepomp kunnen kiezen die het beste bij hun situatie past.” Voor het onderzoek werden 500 respondenten aan de tand gevoeld.

Interessante content voor Bouwproducten?

Stuur persberichten of andere content naar: [email protected]

Herman de Haan

Bouwproducten maakt gebruik van cookies op haar websites, om uw surfervaring aangenamer te maken.

Privacybeleid