Productlijst

Bouwproducten Bouwproducten

Innovatieve bekistingoplossing entreewand Scheveningse parkeergarage

Door Herman de Haan NOE-Bekistingtechniek b.v.

parkeergargae.jpg

Het Noordelijke Havenhoofd in Scheveningen ondergaat herontwikkeling om plaats te bieden aan de bedrijven in de haven en om de toeristische aantrekkingskracht van de Scheveningse boulevard te vergroten. Als onderdeel van deze herontwikkeling is aan de Strandweg een parkeergarage gebouwd met 840 parkeerplaatsen.

De entreewanden van deze parkeergarage zijn uitgevoerd in schoon beton en gerealiseerd door B-smart fundering. Opmerkelijk zijn de gekromde, oplopende en in het werk gestorte wanden die in twee betonkleuren zijn uitgevoerd. Het onderste deel van de wanden is bovendien voorzien van een cannelure. NOE-Bekistingtechniek en NOE-Betonvormgeving ontwikkelden in samenspraak met B-smart een ingenieuze bekistingoplossing.

130.000 kuub zand afgegraven

Om de parkeergarage te kunnen bouwen is eerst 130.000 kubieke meter duinzand afgegraven en afgevoerd. Dit duinzand zal weer deels worden teruggestort, waardoor de parkeergarage als het ware in het duin komt te liggen en volledig aan het oog wordt onttrokken. Wat zichtbaar blijft, is de entree van de garage. Het ontwerp hiervan – van de hand van architectenbureau Team V - vormt de kers op de taart: de wanden volgen het verloop van het duin en krommen zich naar buiten toe open. Opmerkelijk is de uitvoering van de wanden in de kleuren antraciet en grijs en het gebruik van een strakke cannelure. Het geheel vergt veel van de bekistingtechniek en -vormgeving én de betonverwerking.

parkeergarage3.jpg

Uitdagende combinatie

“De uitdaging zit ‘m in de combinatie van bekistingtechniek, betontechnologie en storttechniek”,  aldus Sandro Boots van B-smart. “Voor de wanden van de parkeergarage koos de architect voor een combinatie van antraciet en grijs beton in schoonwerk kwaliteit. Het grijze bovendeel diende volledig strak te worden uitgevoerd, terwijl voor het antraciete benedendeel van de wanden voor een cannelure werd gekozen. De grijze bovenband loopt van de ene wand door naar de andere wand en kadert daarmee de entree. Op basis van deze eisen hebben we een plan samengesteld en zijn vervolgens op zoek gegaan naar een partner die het plan voor ons verder kon uitwerken en uitvoeren. We kwamen uit bij NOE-Bekistingtechniek en NOE-Betonvormgeving die veel ervaring hebben met dergelijke complexe opgaven.”

Speciale NOEplast-structuurmat

Voor het aanbrengen van de cannelure-structuur op het benedendeel van het beton, werd gebruik gemaakt van NOEplast-structuurmatten. Boots: “De cannelure-vorm die de architect voor ogen stond, moest echter speciaal worden gemaakt. Aan de hand van een nieuwe contramal, die exact aansloot op de wensen van de architect, kon een productie-tussennegatief worden gemaakt, die vervolgens weer de basis was voor de uiteindelijke NOEplast structuurmatten. Deze matten werden in de bekisting aangebracht, zodat in het gestorte beton de afdruk van de structuurmat zichtbaar is. De matten zijn vervaardigd van polyurethaan dat weliswaar meegeeft, maar wel de nodige discipline vergt bij het ontkisten.”

Gekromde NOEtop bekisting

Voor het in het werk storten van de gekromde entreewanden werd gebruik gemaakt van het NOEtop bekistingsysteem. In dezelfde bekisting werd zowel het antraciete als het grijze beton gestort. Boots: “Om de gekromde vorm te kunnen realiseren, werd de voorzijde van de bekisting (zeezijde) voorzien van cassettes. Omdat tegen de achterzijde van de betonwand uiteindelijk weer duinzand komt te liggen, werd alleen de bovenste 20 cm van de achterzijde uitgevoerd als zichtbeton. De wanden zelf lopen niet alleen gekromd maar worden naar de ingang toe ook steeds hoger. De oplopende vorm komt overeen met het verloop van het duin, zodat de ingang volledig opgaat in de duinpartij.” De maximale hoogte van de wandbekisting bedraagt 4,50 meter.

parkeergarage2.jpg

‘Hogere stortkunst’

Na het aanbrengen van de wapening in de bekisting en het sluiten van de bekisting, kon het beton worden gestort. Hierbij werd gebruik gemaakt van een speciaal betonmengsel dat al bij het storten een hoge stijfheid bereikte. “Dat was nodig om de verlopende wand in één dag te kunnen storten. Het antraciete beton werd in lagen van 50 cm gestort en direct verdicht. Het tempo waarmee wordt gestort is daarbij van groot belang voor het eindresultaat. Gaat het te rustig dan bestaat de kans op kleurverschil, gaat het te snel dan kunnen veel luchtbellen aan het oppervlak zichtbaar worden.  Voor de gecannuleerde en de strakke betondelen werd daarnaast verschillende ontkistingsolies toegepast.”

Om op alles voorbereid te zijn, maakte B-smart vooraf een representatief, 1 meter breed schaalmodel volgens dezelfde uitwerking en condities als de uiteindelijke wand. Net als het model werd de uiteindelijke entreewand vier dagen na de laatste stort in één keer ontkist om ook hier verkleuring te voorkomen. Boots: “Dankzij de goede voorbereidingen is het gelukt om in de verschillende weersomstandigheden en de complexiteit van de opdracht, een fraai resultaat te boeken.”

Interessante content voor Bouwproducten?

Stuur persberichten of andere content naar: [email protected]

Herman de Haan

Bouwproducten maakt gebruik van cookies op haar websites, om uw surfervaring aangenamer te maken.

Privacybeleid