Productlijst

Bouwproducten Bouwproducten

Gebruik elektrische bestelwagens in bouwsector versnelt

Door Herman de Haan Bouwproducten

elektrischebus.jpg

Eén op de drie bedrijven in Nederland zegt binnen nu en drie jaar hun wagenpark te verduurzamen door te kiezen voor elektrische bestelwagens. Het zal de bouwsector aanzienlijk beïnvloeden. Dit blijkt uit de Arval Mobility Observatory Mobility & Fleet Barometer 2023, een jaarlijks onderzoek dat in samenwerking met Ipsos wordt uitgevoerd onder ruim 8500 bedrijven in dertig landen. De barometer schept een duidelijk beeld van de trends binnen de Nederlandse mobiliteitssector en daarbuiten.  

De opkomende elektrificatie van bestelwagens is een van de opvallendste veranderingen van het Nederlandse zakelijke wagenpark. Momenteel rijden er bijna 1 miljoen bestelwagens rond in ons land. Traditioneel rijden veel bestelwagens vanwege hun betrouwbaarheid en vermogen om zware last te vervoeren, op diesel. Vandaar dat veel onderhoudsbedrijven, bouwbedrijven en installatiebedrijven gebruik maken van dit soort bestelwagens. Arval Mobility Observatory toont met het onderzoek aan dat elektrificatie ook in dit segment in een versnelling raakt. Binnen drie jaar verwachten Nederlandse bedrijven dat bijna de helft (48%) van hun wagenparkt geëlektrificeerd is, waarvan 25 procent volledig elektrisch.  

Obstakels elektrificatie wagenpark

De aanwezigheid van elektrische bestelauto's in Nederland ligt tot nu toe hoger dan in de rest van Europa, maar blijft achter in vergelijking met elektrische personenauto's. In Nederland maken volledig elektrische personenauto's bij 41 procent van de bedrijven deel uit van het wagenpark. Bij bestelauto's is dit nog maar 21 procent. Van de bedrijven die niet overwegen om elektrische voertuigen te implementeren in hun wagenpark (bedrijfswagens en personenauto's), geeft ruim een kwart aan dat de aanschafprijs in vergelijking met voertuigen met conventionele aandrijflijnen te hoog is. Nog eens een op de vier bedrijven geeft aan dat het aantal openbare oplaadpunten onvoldoende is om over te stappen op volledig elektrische mobiliteit. Respectievelijk 19 en 21 procent geeft aan geen mogelijkheden te hebben om op kantoor of thuis te laden.  

Fijnmazig laadnetwerk in Nederland

“De genoemde obstakels hoeven geen bezwaar te zijn”, zegt Arjos Bot, Head of Consulting & Arval Mobility Observatory bij Arval BNP Paribas Nederland. Voor de meeste bedrijven en hun wensen ten aanzien van trekgewicht, actieradius en laadgewicht, is er een geëlektrificeerd alternatief. Bestelwagens rijden gemiddeld slechts 60 km per dag, waardoor de meeste elektrische bestelwagens niet elke dag opgeladen hoeven te worden. Nederland heeft daarbij een behoorlijk fijnmazig laadnetwerk, zowel publiek als op bedrijfsterreinen, zodat men niet bang hoeft te zijn stil komen te staan langs de snelweg. ,,Ook het vervallen van de accijnsverlaging voor brandstoffen per 1 juli 2023 en de aankondiging dat Nederlandse gemeenten vanaf 1 januari 2025 zero-emissiezones voor bestelauto’s mogen invoeren, zullen ertoe leiden dat ondernemers de inzet van volledig elektrische bestelbussen moeten heroverwegen,” denkt Bot.

Uitgelichte producten

Interessante content voor Bouwproducten?

Stuur persberichten of andere content naar: [email protected]

Herman de Haan

Bouwproducten maakt gebruik van cookies op haar websites, om uw surfervaring aangenamer te maken.

Privacybeleid