Productlijst

Bouwproducten Bouwproducten

Smart Home wapen in de strijd tegen hoge energierekening

Door Herman de Haan Geomares

Smarthomeenergiebesparing.jpg

Door de torenhoge prijzen voor gas en elektriciteit is energiebesparing voor veel mensen een belangrijk item geworden. Dat blijkt ook uit de laatste Smart Home Monitor van marktonderzoeksinstituut GfK, waarin 44 procent van de huishoudens energiebesparing als een van de belangrijkste redenen aanvoert om Smart Home producten aan te schaffen. De steekproef van GfK werd gehouden onder ruim duizend respondenten.

Door de aanschaf van slimme verlichting, verwarming, beveiliging of andere slimme systemen, kunnen mensen hun huis eenvoudig energiezuiniger maken en de energierekening ermee omlaag krijgen. Meer dan de helft van de consumenten is zelfs bereid om tot 20 procent extra te betalen voor slimme producten. In een tijd waarin de energierekening voor velen onbetaalbaar lijkt te worden, is kostenbesparing een nog belangrijkere reden geworden om Smart Home producten te kopen.

Interesse in Smart Home neemt alleen maar toe

De bekendheid met de term 'Smart Home' is in de afgelopen 7 jaar toegenomen van 32 naar 72 procent. Het aantal consumenten dat bovengemiddeld geïnteresseerd is in Smart Home producten groeit mee en is in 2022 met maar liefst 10 procent toegenomen. Alhoewel databescherming en privacy belangrijk gevonden worden, zijn kosten en kwaliteit nog altijd leidend in de keuze voor de aankoop van slimme apparatuur.

Trend verschuift naar smart security

Huishoudens in Nederland bezitten gemiddeld 5,4 slimme apparaten. 71 procent van de consumenten geeft zelfs aan bewust voor Smart-technologie te kiezen. Afgelopen jaar was er een grote toename in interesse voor gezondheidsproducten zoals bijvoorbeeld slimme luchtreinigers, ventilatiesystemen en alles voor het inrichten van een thuiswerkplek.

Nederlanders zijn niet alleen bezig met het besparen van energie. Ook op het gebied van beveiliging is een sterke groei te zien: slimme deurbellen, IP camera’s en slimme rookmelders laten dubbele groeicijfers zien. Deze toename in rookmelders wordt uiteraard deels gestimuleerd, omdat het vanaf 1 juli verplicht is op iedere verdieping in huis een rookmelder te hebben.

‘Kostenbesparing belangrijke drijfveer’

Tessa Holzenbosch, Technology expert bij GfK:  “De twee grootste drijfveren om over te stappen op Smart Home of uit te breiden zijn gemak en kostenbesparingen. In 2022 zien we een verdere toename in bijvoorbeeld slimme deurbellen. Daarnaast zorgen de hoge energieprijzen voor een extra stimulans bij de consument om naar kostenbesparende oplossingen te zoeken”.

In 2015 is de GfK Smart Home Monitor in Nederland gelanceerd. De jaarlijkse trends over kennis, interesse en houding van Nederlandse consumenten ten aanzien van Smart Home oplossingen, wordt daarin uitgebreid onderzocht.

Meer in "Gebouwbeheer en onderhoud"

Bekijk meer →

Interessante content voor Bouwproducten?

Stuur persberichten of andere content naar: [email protected]

Herman de Haan

Bouwproducten maakt gebruik van cookies op haar websites, om uw surfervaring aangenamer te maken.

Privacybeleid