Productlijst

Bouwproducten Bouwproducten

Bouw eerste binnenvaartschip op waterstof gestart

Door Herman de Haan Geomares

antonie.png

Niet alleen in de woning- en utiliteitsbouw worden demoprojecten gestart om te onderzoeken of de toepassing van waterstof een bijdrage kan leveren aan de energietransitie. Ook in de scheepsbouw is er op dit vlak volop dynamiek. Zo is bij scheepsbouwer Concordia Damen in Werkendam onlangs begonnen met de bouw van de ms Antonie, het eerste binnenvaartschip in Nederland dat volledig op groene waterstof wordt aangedreven. Naar verwachting zal het schip media 2023 van stapel lopen én kunnen varen.

Demoproject voor binnenvaart

De aandrijving van een elektrisch binnenvaartschip op waterstof is geheel nieuw en een demoproject voor de Nederlandse binnenvaart. De bouw van de Antonie moet bijdragen aan de verdere ontwikkeling van waterstoftechniek. Dit geldt onder andere voor de gebruikte brandstofcellen, waarmee de waterstof kan worden omgezet in elektriciteit. De betrokken partijen willen met het project ook een versnelling aanbrengen in regelgeving om het gebruik van waterstof in de binnenvaart te stimuleren

De ervaringen die worden opgedaan tijdens de ontwikkelingsfase, de bouw en in de vaart brengen van het ms Antonie moeten inzicht geven in de haalbaarheid en kosten van vergelijkbare projecten in de toekomst. Met het project kan in kaart worden gebracht wat er nodig is aan regelgeving en faciliteiten om waterstof op grotere schaal veilig te kunnen gebruiken in de binnenvaart.

Emissievrij in 2050

De kosten voor de bouw en ontwikkeling van het eerste 135m lange waterstof-elektrische binnenvaartschip zijn ongeveer twee keer zo hoog als dat van een conventioneel schip. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat doet daarom een forse bijdrage om de extra kosten te dragen. Nobian, NPRC en Lenten scheepvaart hebben daarbij lange termijn afspraken gemaakt voor de inzet van het schip. Het ministerie ziet het project als een belangrijk onderdeel in het realiseren van het Europese doel dat de gehele binnenvaart in 2050 emissievrij moet zijn.

Als de Antonie klaar is, zal het schip zout gaan vervoeren voor Nobian, de vorig jaar verzelfstandigde industriële chemietak van AkzoNobel. Het schip zal per afvaart circa 3700 ton zout, een equivalent van 120 vrachtwagens, geheel emissievrij vanuit Delfzijl naar de fabriek in de Botlek in Rotterdam vervoeren. Nobian is tevens de producent van de groene waterstof.

Duurzamer vervoer en vergroening

Het gebruik van waterstof, opgewekt met groene stroom, is volkomen schoon. Het project draagt zo bij aan de klimaatdoelstellingen, duurzamer vervoer en vergroening van de binnenvaart. Naast de betrokkenheid van Nobian, Lenten Scheepvaart, HyEnergy TransStore en brandstofcelproducent Nedstack, wordt het project begeleid door binnenvaartcoöperatie NPRC die de als logistiek dienstverlener de aanvoer van zout coördineert. Minister Harbers gaf op 30 maart officieel het startschot van de bouw van het schip.

Uitgelichte producten

Interessante content voor Bouwproducten?

Stuur persberichten of andere content naar: [email protected]

Herman de Haan

Bouwproducten maakt gebruik van cookies op haar websites, om uw surfervaring aangenamer te maken.

Privacybeleid